“Tak adil untuk yang kaya..”- Tengku Zafrul Jawab Mengapa Tak Lanjut Moratorium Secara Pukal..

PETALING JAYA- Kerajaan tidak memberikan lanjutan moratorium secara pukal selama enam bulan seperti yang didesakk ramai pihak.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, ini kerana kerajaan berpendapat tidak adil untuk orang kaya yang mampu membayar pinjaman diberikan moratorium pinjaman.

“Bukankah lebih baik mereka membayar hvtang, supaya duit masuk ke dalam sistem perbankan untuk menjana lebih banyak pinjaman, khususnya kepada perniagaan dan industri yang menjana pekerjaan kepada rakyat,” katanya semasa penggulungan Belanjawan 2021 semasa sesi Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen petang tadi.
Ujar beliau, orang ramai yang terkesan masih boleh mendapatkan bantvan daripada segi penangguhan, pengurangan dan penjadualan semula pinjaman.

“Golongan B40 dan golongan peniaga kecil mendapat lanjutan moratorium bank secara automatik. Golongan M40 hanya perlu buat perlsytiharan diri tanpa perlu sebarang d0kumen,” jelasnya.

Reaksi Orang Ramai

Walaupun aku tak mlnat dgn PN ni tapi disebabkan isv moratorium & kwsp diluluskan aku ucapkan terima kasih sebab akhirnya mendengar jugak keluvhan rakyat. Atleast merlngankan beban kami sekeluarga. Cuma diharap dpt dipermudahkan urusan2 ni tanpa birkrasi yg ketatt.

Seharusya M40 pun diberi moratorium automatik sbb M40 yg byk menyumbang byr cukai Dan segala2 nya ,kdbyakan b40 dpt pun Dari duit pembayar cukai M40 jga.

Pening banker asik tukar je. Kejap moratorium kejap tak .. apalah salahnya terus sambung moratorium jgn kejap bersasar kejap semua layak. Sian peminjam nk kena beratur panjang2 nk sign agreement baru.

Mcm ne bank nk thu pminjam tu b40 or m40. Klu mcm sy ble kete time pljar. Guna pjamin ayah. So ikut pdptn ayah la ye utk bank tntukan dia b40 or m40. Ke cmne.

 

Sumber : Kosmo/Utusan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*