“Orang tua di kampung jadi mangs4”- PKPB Bermula Esok, Ramai Bersesak Hantar Anak Isteri Pulang Kampung

Gua Musang: Seakan musim perayaan apabila ramai warga kota berpusu-pusu melalui jalan utama Kuala Lipis-Gua Musang dan Kuala Krai untuk pulang ke kampung sejak petang semalam.
Kesempatan itu diambil sebelum penguatkvasaan Perlntah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) C0vid 19 di Putrajaya, Selangor dan Kuala Lumpur mulai tengah malam ini.

Ketika ditemui, mereka mendkwa menghantar anak dan isteri ke kampung untuk mengelak sebarang kervmitan sepanjang tempoh PKPB.
Seorang penjawat awam di Kuala Lumpur, Zainal Abidin Sulaiman, 36, berkata, dia lebih selesa tinggal seorang diri dalam tempoh PKPB itu.

Gambar Hiasan

Tambahan pula, katanya, tempoh PKPB itu belum diketahui sama ada dilanjutkan atau sebaliknya.

“Kalau tinggal seorang diri di Kuala Lumpur, tidak bimbang sangat, malah saya boleh bergerak persendirian ke mana sahaja dengan mematuhi PKPB serta prosedur 0perasi standard (SOP) yang ditetapkan,” katanya di sini, hari ini.

Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan penguatkvasaan PKPB di Putrajaya, Selangor dan Kuala Lumpur mulai 12.01 tengah malam ini hingga 27 Oktober, dan rentass daerah tidak dlbenarkan.

Seorang lagi warga kota, Fauzi Yaacob, 41, pula berkata, dia memuji langkah kerajaan melaksanakan PKPB untuk memvtuskan rangkaian C0vid 19.

Bagaimanapun, katanya, dia terpksa mengambil keputusan menghantar anak dan isteri tinggal bersama keluarga di kampung di Pasir Mas.

“Dalam keadaan ini, saya bimbang dengan keslhatan serta keselamatanm anak dan isteri jika tinggal bersama saya di Kuala Lumpur.

“Adalah lebih selamat saya hantar mereka tinggal di kampung,” katanya.

Komen Dari Orang Ramai

Orag tua kt kampung yg jadi mngsa, kalau sehari dua takpa lagi, kalau dilanjutkan jd lama, menambah masalah pulak pada mak ayah yg dah sedia tua tu. Patutlah dikatakan akhlr zaman ni, zamn Ibu yg melahlrkan Tuan.

Kenapa la ada yg fikir macam ni..kalau pkpb ni lebih dari 14hari macam pkp sebelum ni mula la merayu2 plk nk ambik anak bini kat kampung tu..jangan la pentingkan diri sangat..kerajaan tu nk bendvng c0vid dari menular ke tempat lain..boleh plk ge hntr anak bini tu balik kampung..kalau kena jangkltan kat org kampung kan susah.

Lepas tu nnti mula la buat ayat cm ni,,p m tolong la buka laluan,,kesian saya x jumpa ank bini,, p m kesian ank sy kat kg bla bla,,sdgkn diri sdiri anta balik kg,,,please la kecik kecik da susahkn mak pak,,dah bsar ni ringankan la,,14 hr je pun bkn lama.
Sumber : HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*